Ivan Cankar: HLAPCI (SNG Drama Ljubljana, sezona 2017/18)

Marko Mandić Foto: Peter Uhan

Cankarjevi Hlapci so zagotovo med vodilnimi slovenskimi dramskimi teksti. Vedno aktualni, mogoče v današnjem času še bolj. Njihova aktualnost zagotovo vedno privre na dan sploh v času volitev ali referendumov. Če samo pogledamo zadnje dogajanje, lahko rečemo, da je imel Cankar prav glede naroda hlapcev. "Hlapci! Za hlapce rojeni, za hlapce vzgojeni, ustvarjeni za hlapčevanje! Gospodar se menja, bič pa ostane in bo ostal na vekomaj, zato ker je hrbet skrivljen, biča vajen in željan!"

Sara Dirnbek, Veronika Drolc, Timon Šturbej, Barbara Žefran, Blaž Popovski, Vanja Plut, Matic Valič, Marko Mandić, Bojan Emeršič, Valter Dragan, Vojko Zidar, Rok Vihar, Urban Kuntarič, Iva Babić, Gorazd Logar, Aljaž Jovanović, Matija Rozman in Rok Prašnikar Foto: Peter Uhan

Slavnostna sezona SNG Drama Ljubljana ob 150. obletnici ustanovitve ljubljanskega Dramatičnega društva se je na velikem odru začela prav z uprizoritvijo Cankarjevih Hlapcev v priredbi in režiji Janeza Pipana. Ta je osnovni zgodbi dodal nekatere vložke, ki sicer dobro sovpadajo s samo zgodbo, a zadevo precej razpotegnejo. Na čase se zdi, da so čisto nepotrebni. Po dveh uprizoritvah v zadnjih letih (obe sta prejeli tudi nagradi za najboljši predstavi na Tednu slovenske drame) sem upravičeno pričakoval še eno odlično predstavo in interpretacijo Hlapcev. Treba je priznati, da je Marko Mandić odlično stopil v čevlje učitelja Jermana, da je Jernej Šugman zanimiv župnik, tudi Bojan Emeršič prepriča kot Komar in da je scena prepričljiva. A vse skupaj je absolutno razvlečeno. Medtem ko prvi del še nekako teče, pa je po odmoru vse skupaj precej dolgo. 3 ure Hlapcev je po mojem mnenju absolutno preveč. Ne vem, kaj so želeli s to popolnoma nepotrebno razvlečenostjo prikazati. Da ne govorim o številčnosti igralskega ansambla, ki se zvrsti na odru in ob koncu skoraj ni prostora za vse, da se priklonijo (je bilo treba izpolniti kakšne normative?). Cankar je zgodbo sicer obarval tragično, a je kljub temu pustil nekaj optimizma. V tokratni uprizoritvi pa ta optimizem izpuhti s končnim strelom. Vse skupaj pa le ni tako tragično v današnjih časih (se mi zdi), da bi se moral Jerman ustreliti. Cankar sicer daje odprto pot interpretaciji zaključka vsakemu posamezniku, ko Jerman vzame revolver iz predala. S tem zaključkom pa sama tokratna uprizoritev tega gledalcem ne dopušča, ampak jim da neposreden odgovor. Kar pa, po mojem mnenju, ni bil Cankarjev namen sporočiti narodu. Bistveno Jermanovo sporočilo ob koncu se mi zdi, da je: "Vi, ki imate v srcu mladost in v pesti moč, vi glejte! Ob vaših plečih bo slonelo življenje, moja so odpovedala ... star sem in zaspan ..." Kar pa se v tokratni uprizoritvi izgubi.

Marko Mandić Foto: Peter Uhan

Zanimivo bo spremljati, kaj se bo s samo predstavo dogajalo naprej. Jo bo selektorica uvrstila na Teden slovenske drame? Mislim, da se to zna zgoditi, zagotovo pa se ne bo zgodilo, da bi na koncu Hlapci tudi tretjič slavili.


Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Liliana Corobca: KINDERLAND (Mestno gledališče ljubljansko, sezona 2016/17)

Rok Vilčnik rokgre: VEČJA OD VSEH (Prešernovo gledališče, sezona 2019/20)